Roze Zondag

Ook komende zondag, 26 juni a.s. komt de Oecumenische Janskerkgemeente weer bijeen voor de viering op zondag. Als afsluiting van het JansFest vieren we Roze Zondag. In het kader van ons 50-jarig jubileum organiseren we op meerdere momenten bijzondere en feestelijke activiteiten. Op dit moment is het JansFest, het Janskerkgemeente Jubileum Festival, in volle gang. En hoe kan het ook anders dat we dat weekend afsluiten met onze jaarlijkse Roze Zondag viering. De traditie van de Roze Zondag  in de Oecumenische Janskerkgemeente gaat ruim 30 jaar terug. Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen waarin we ons roze, ons regenboog karakter nog eens extra willen onderstrepen. Een viering waarin genderidentiteit en seksuele oriëntatie centraal staan.

Waar het zondag over gaat…..

In de cyclus liefhebben vieren we deze roze zondag rond het thema Liefde sterk als de dood. We lezen Lucas 3 en Hooglied 8,
Het Hooglied zet in deze tekst het leven op scherp. Juist door te leven op liefde en dood. In dat spanningsveld van zon en onweer ontstaat de regenboog, waaronder wij bestaan. Alles inclusief. Zonder angst om lief te hebben. De liefde als tegenkracht tegen de beklemming van dodelijke structuren. Liefde als beweging voorbij de dood. Zo ons bestaan vieren. Wat een feest! We zingen onder meer Het lied van Jan (van der Zwaard/Viezee), Tafellied (van der Zwaard/Viezee) en Elke dag, alle dagen (Oosterhuis/Löwenthal).Ook wordt Je zoenen zijn zoeter, van Judith Herzberg en Herman van Veen vertolkt.

Roze Zondag –  50 jaar de Jans

Roze Zondag
Utrecht
een plein
een kerkhof vol leven
terrassen, voorbijgangers, bloemenmarkt
boekwinkel, theaterschool, een oud kantongerecht
en een kerk
in het midden
donker van buiten
licht van binnen
alleen daarom al: brandpunt van hoop
uitzichtpunt van verlangen
dat alles terecht komt
als een dolende pelgrim
die de bron vindt

mussen wonen er
zijn er vogel aan huis
toeven in de spleten van de muren
zwaluwen komen er
trekken er naar toe zijn er onder de pannen

er ligt een roze loper uit
een kier van kleur
die uitloopt in een regenboog

een mens zet een stap
door de open deur
zijn hart klopt in zijn lijf
haar ziel klopt in haar bloed
onrustig, onstuimig
al zo lang onderweg
met een kerf op het hart
een deuk in de ziel

er zijn meer van die mensen
met hart en ziel
ook onderweg
en samen
op die plek
in het licht
in een kring

er klinkt een lied
‘dat heel mag worden mijn huis’
en nog een lied
‘wees hier aanwezig’

van binnen bonkt nog de vraag:
mag ik hier zijn?
het antwoord stroomt je tegemoet:
je mag

(Kees van der Zwaard)

Kees van der Zwaard is voorganger
Laurens de Man en Paul Valk bespelen piano of orgel en er zingt een vocaal kwartet met Jomien Tissink, onder leiding van Hans Leeuwenhage.

De viering vindt plaats in de Janskerk in Utrecht en begint om 10.45 uur met inzingen (11.00 uur start de viering).
Voor de kinderen tussen de 4 en 8 jaar is er een eigen verhaal.

Je kunt de viering hier online volgen.