Kees van der Zwaard

gemeentepastor

Gemeentepastor

‘Alles wat ik zoek, is een plek om te bestaan.’
Dat schreef ik ooit en die zin is een goede beschrijving van mijn levensweg.

Als kind las ik veel, als jongere ontdekte ik de poëzie, als student theologie vroeg ik me af: Wat zeg je als je ‘God’ zegt? Ik ontdekte dat we over God nooit anders kunnen spreken, dan in metaforen die hun grens hebben. En hoe veelzeggend stilte kan zijn.

Als predikant in de Betuwe leerde ik luisteren naar de taal van fruitkwekers en veeboeren, van appelpluksters en plattelandsvrouwen. Ik ontdekte hun diepgang in het aardse leven, hoe dat correspondeerde met bijbelverhalen en hoe ik dat in taal kon verbinden.

Op zoek naar nieuwe manieren om de grandeur en misère van het mens-zijn vorm te geven, werd ik schrijver en theatermaker. Steeds weer heb ik beleefd, dat een groot thema ervaarbaar kan worden door terug te gaan naar een enkel mens en de invloed van de grote gebeurtenissen op hem of haar.

Zo zocht ik mijn weg in het grensgebied van kerk en cultuur.

Ik geloof steeds meer dat het grote verhaal van God met de mensen alleen zinvol wordt als het landt in je eigen geschiedenis. Dus als het licht werpt bent op wie je bent, waar je vandaan komt, wat je dwars zit, wat je verlangt. Voor jezelf, met elkaar en voor de wereld waarin we leven. Waar dat gebeurt ontstaat ‘heilige ruimte’

In die zin wordt mijn zoektocht naar “plek” in een groter zinsverband gedreven door een diep verlangen naar waarachtigheid en heling. Van daaruit heb ik de stap gezet om weer meer op één plek te zijn, in verbinding met een gemeenschap. Dat is de Janskerkgemeente – ‘ruimte waar het licht kan komen’ – en ik blij om daaraan te bijdragen en daarvan te ontvangen. Graag ontmoet ik je daar.

Vieringen
Janskerkhof 26, Utrecht
zo. @ 11.00 uur

Secretariaat
Het Simonshuis                                      Maliesingel 63-64, Utrecht
ma. en do. @ 10.00-15.00 uur

Telefoon & Mail
secretariaat@janskerkgemeente.nl

Website en social media
publiciteit@janskerkgemeente.nl

Blijf in contact

Wekelijks versturen wij een nieuwsbrief met informatie over
de vieringen en activiteiten in onze gemeente.

Abonneren nieuwsbrief

* indicates required