De bloemenmarktconcerten komen terug!

Zo’n twintig jaar geleden was het een begrip in Utrecht: de Bloemenmarktconcerten in de Janskerk. Tijdens de drukte van de zaterdagse bloemenzee op het Janskerkhof klonk in de Janskerk het fraaie orgel voor een trouw publiek.

Ter gelegenheid van de 900ste verjaardag van onze stad organiseren we graag een nieuwe serie Bloemenmarktconcerten, waarin niet alleen het orgel klinkt, maar ook de hele stad resoneert. Muziek die de klinkende geschiedenis van Utrecht tot leven brengt en een breed publiek verwelkomt binnen de muren van de Janskerk, die ouder is dan de stad waarin ze staat. De onterecht soms ondergesneeuwde muziektraditie van Utrecht wordt in fris licht gezet.

13 augustus 2022: De wandelende luijden opt kerckhoff vermaecken

Het Janskerkhof op een 17e-eeuwse zomeravond: voor zijn plezier trakteert de beroemde Utrechtse klokkenexpert en beiaardier Jacob van Eyck het wandelende publiek op zijn flitsende fluitspel. In 1649 kreeg deze “Directeur van de klok-werken tot Uitrecht” zelfs een salarisverhoging “mits dat hij de wandelende luijden opt kerckhoff somwijlen savons mit het geluijt van sijn fluijtien vermaecke”.

10 september 2022: Bach en zijn broodheer in Utrecht

De grootste componist aller tijden zou geen link met Utrecht te hebben…? Mis! Bach’s broodheer, Prinz Johann Ernst von Sachsen-Weimar, studeerde rechten in de Domstad. De prins componeerde vioolconcerten. Thuis in Weimar bewerkte dan J.S. Bach de vioolconcerten van zijn broodheer. Vandaag klinken de concerti samen met muziek van de 19e-eeuwse Bach-fanaten De Lange en Van Eijken.

24 september 2022: Van Hellendaal tot Andriessen

De Domstad is met haar vele kerken altijd een broedplaats van muziek geweest. Vandaag klinkt muziek uit vele eeuwen: van Pieter Hellendaal, die zijn carrière begon als organist van de Nicolaïkerk, tot Hendrik Andriessen, die zijn werk als componist, docent en conservatoriumdirecteur combineerde met het organistschap van de Catharinakathedraal.

1 oktober 2022: Stralende Röntgen

In dit huis woonde van 1863 tot 1865 Wilhelm Röntgen”, meldt een plaquette aan de Nieuwegracht. Iedereen kent de naar deze Nobelprijswinnaar genoemde straling, maar slechts weinigen weten dat een verre neef van de beroemde natuurkundige jarenlang een hoofdrol speelde in het Nederlandse muziekleven. Julius Röntgen was in zijn tijd een beeldbepalend componist, pianist, dirigent en docent. Een persoonlijke vriend van o.a. Brahms en Grieg, die bij hem thuis logeerden. Hij stierf in het Utrechtse Diaconessenhuis.