Zwijgen om bestwil

Op zondag 6 maart vieren we de eerste zondag van de 40-dagentijd. In de cyclus “Zwijgen” is het thema: Zwijgen om bestwil.
We lezen Genesis 12, 10-19 vanuit de vraag: Durf je te staan voor wie je bent? We zingen onder andere Psalm  12, vrij -Onkreukbare woorden (Oosterhuis/Oomen)  en Tussen de tijd (Delver/Löwenthal)
Voorganger is Elise Rommens-Woertman. Christiaan Winter zal de gemeentezang leiden en Paul Valk speelt piano en orgel.

Abram vertrekt met Sarai naar Egypte, omdat er hongersnood in hun land uit is gebroken. Zij trekken weg uit het land, dat beloofd is aan hun nakomelingen. Ze moeten naar het toekomstige? slavenhuis, zoals zovele mensen de eeuwen door die tocht moeten maken om te overleven. Aangekomen in Egypte verzwijgt Abram op aandringen van Sarai dat zij zijn vrouw is. Een leugen om bestwil, om hun kans op bestaan te vergroten. Een leugen, die bestaat uit het verzwijgen van de waarheid. Ook niet-spreken is een vorm van macht. Sarai laat niet zien wie zij is, hoe haar relatie is met Abram, in de hoop op overleven. In het verhaal deze zondag is het de Ene die Farao laat inzien hoe de werkelijkheid in elkaar steekt, en dat beweegt de farao tot spreken: Abram, wat heb jij mij aangedaan? Waarom zweeg je? De ironie wil, dat Abram ook op die vraag geen antwoord geeft, en de farao de orde herstelt door Sarai haar positie als vrouw van Abram te schenken.
Durf je te staan voor wie je bent en hoe gevaarlijk is dat?

Aanvang: 10.45 uur
Plaats: Janskerk, Utrecht

Deze viering is online bij te wonen via kerkdienstgemist.nl