Na de bruisende aftrap van New Dutch Connections met Future Citizens, werd het JansFest vanavond voortgezet. En hoe. Het begon met een Taizéviering, waarna een ligconcert werd gegeven. De avond is georganiseerd in het kader van Het JansFest. Het JansFest is een festival weekend dat de Oecumenische Janskerkgemeente organiseert in het kader van haar 50-jarig bestaan.

Taizéviering

De avond opende met een viering in de stijl van het Franse Oecumenische klooster van Taizé. Veel stilte, veel gezang en bijbellezing. Taizévieringen zijn eenvoudig van opzet, sober. Korte bijbelfragmenten en meditatiemomenten worden afgewisseld met gezangen. Het zijn liederen in allerlei talen, die met elkaar gemeenschappelijk hebben dat ze in Taizé zijn gemaakt en bedoeld zijn om in een stille setting veelvuldig te herhalen. Tijdens de Taizéviering werden ook de bekende Taizé-klassiekers gezongen zoals Dans nos obscurité en Nada te Turbe.

Ligconcert

Na de Taizéviering werd avond voortgezet met een ligconcert. Het ligconcert is een beproefd concept naar een idee van Laurens de Man. Bezoekers mogen zelf een plaats kiezen in de kerk maar worden ook uitgenodigd om een matje mee te brengen om op de vloer te liggen, Met gesloten ogen of turend naar het prachtige gewelf van de Janskerk kunnen bezoekers dan genieten van muziek die verstilt, die je naar binnen brengt.

Voor deze avond had Laurens, organist en pianist, de celliste  Maya Fridman meegenomen. Laurens en Maya openden gezamenlijk de avond met een improvisatie op de  Hymne van Johannes, de patroonheilige van onze kerk. Daarna ging de luisteraar via de verbondenheid van de immer muzikaal stille Pärt naar de sonore Bach. Eerst een solo voor cello en daarna het aangrijpende Ich ruf zu dir. Vervolgens naar de muziek van Vaks, nog meer Bach en nog meer Pärt. Ten slotte werd de luisteraar ondergedompeld in een soundscape, waar de cello doorheen schreed, er in opging, om in verstilling weg te ijlen.
Na een intense, lange stilte werd de avond besloten met een daverend applaus van het 70 koppen tellende publiek. De bezoekers voelden zich ondergedompeld in een stroom van puur muzikaal bewustzijn.

JansFest

Heb jij deze avond gemist? Dat is uiteraard heel jammer , Maar niet getreurd: morgen zijn er de gehele dag activiteiten in het kader van het JansFest. Er is van alles te doen op het gebied van zingeving, spiritualiteit en verdieping. Maar er is evenzeer gelegenheid elkaar te ontmoeten en (beter) te leren kennen. Heb je belangstelling? Iedereen is welkom. Meer informatie vind je hier. De dag vindt plaats in de Janskerk en begint om 10 uur met een korte viering. Zondag a.s. sluiten we het Janskerkgemeente Jubileum Festival, het JansFest, af met onze jaarlijkse Roze Zondag

Jubileum nieuws