Met de komst van de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) naar de Janskerk gaan er een aantal zaken veranderen. Een van de eerste dingen is dat we als gemeente zelf de koster moeten leveren voor de vieringen.

Tot nu toe voerden de beheerders van de Janskerk die taak uit. Ze deden het zelf of huurden hiervoor mensen in, soms ook uit onze kring. De beheerders waren (en zijn) in dienst van de Protestantse Gemeente Utrecht (PGU). Dus niet van onze gemeente.

Vanaf 1 augustus j.l. heeft de PThU de kerk gehuurd – en hebben wij de status van  medegebruiker. De PThU gaat de kerk beheren, maar zal geen koster leveren voor de vieringen van onze gemeente. Die taak moeten we zelf gaan invullen. Net zoals dat overigens bij de andere kerken van de PGU gebeurt.

In de Jansraad hebben we het volgende afgesproken. We gaan kijken of we 9 vrijwilligers (m/v/x) kunnen vinden die gemiddeld éénmaal per twee maanden de rol van koster op zich willen nemen. Het zou geweldig zijn als dat zou lukken. Het is een praktische en dienstbare rol. Ga er van uit dat het je 4 uur per viering kost. Op zondagen van 10.00 tot 14.00 uur. Voor nieuwe kosters is er een handleiding beschikbaar. En natuurlijk zul je worden ingewerkt, bijvoorbeeld door één of enkele zondagen mee te lopen met een ervaren koster.

Wil je je aanmelden of meer weten, neem dan contact op met mij.
Lies Maliepaard | lies.maliepaard@wxs.nl | 06-22574830