Nu het nieuwe seizoen van start is gegaan en we een bijzondere anderhalf jaar met alle coronamaatregelen achter de rug hebben, willen we als pastores de komende periode in deze nieuwsbrief elke week een ander facet van onze veelzijdige gemeenschap en alles wat daarin speelt belichten.

Vandaag aandacht voor hoe wij pastoraat vormgeven en de wijkgroepen. Er bestaan al een heel aantal jaar wijkgroepen: Mensen die bij elkaar in de buurt wonen, in meer of mindere mate affiniteit hebben met de Janskerk en op regelmatige basis bij elkaar willen komen. In de ene groep delen mensen met elkaar vooral lief en leed, in een andere groep wordt er een boek besproken, aan de hand van thema’s gedeeld wat van waarde is of tijdens een gezamenlijke maaltijd. De meeste groepen staan open voor mensen die ook een keer mee willen doen. Mocht je in een buurt wonen waar nog geen wijkgroep is, en waarvan je het leuk zou vinden om die te starten, dan denken we graag mee.

Pastoraat wordt vaak gedefinieerd als ‘omzien naar elkaar’. Veel van dat omzien lijkt haast tussen de bedrijven door te gebeuren, op een informele manier, door heel veel mensen uit de Janskerk. Soms omdat het fijn of nodig is om een steuntje in de rug te ontvangen, dat er mensen met je meedenken en zoeken met dat wat jou bezighoudt in je leven. Een andere keer omdat je ziet dat je iets voor iemand anders kan en mag betekenen. Vanuit de bezoekgroep zijn er langdurige contacten aangegaan met mensen. In coronatijd is er geprobeerd om ook op andere manieren die onderlinge verbinding vorm te geven, door bijv de engelactie en de wandelpelgrims. Vanuit de pastores zijn Kees van der Zwaard en Elise Woertman beschikbaar voor een gesprek. Voor studenten is Jasja Nottelman als studentenpredikant het eerste aanspreekpunt.

Samen met de bezoekgroep denken we de komende periode na over welke vormen en mogelijkheden er zijn om die verbinding onderling te stimuleren waar dat nodig is, en die ook ruimte biedt aan de verschillende behoeften en vragen.

Elise Rommens-Woertman (elise.woertman@janskerkgemeente.nl)