Ook aankomende zondag 1 mei komt de Oecumenische Janskerkgemeente weer bijeen. Waar het zondag over gaat? In de 2e zondag van de cyclus Verwarren gaat het over Geloof proeven. We lezen Johannes 21 vanuit de vraag: Wat doe je als je na Pasen de Levende ontmoet?
We zingen onder meer Schriftlied (Oosterhuis/Oomen) en Dat je de weg mag gaan (Govaart/den Arend).

Jomien Tissink is cantor, Peter Verhoogt bespeelt piano en orgel en Avionne de Koeijer speelt dwarsfluit.

Voorganger is Thea Peereboom.

Het paasverhaal is een inbraak in de tijd en zaait verwarring in de ruimte. Het ondenkbare wordt ervaarbaar.
En die ervaring begint met de woorden: wees niet bang. Terwijl er alle reden is om bang te zijn.
De leerlingen, de vrouwen komen uit de nacht van het verraad. Uit de schrik van het geweld, uit de schaamte van de verloochening, uit het donker van de dood.
En vanuit het niets klinkt de vraag: ‘Wat zoek je de levende bij de doden?’
Die vraag zet alles in een ander licht: Jezus, zijn uitlevering, zijn kruisiging, zijn dood.

Eigenlijk zijn de leerlingen van Jezus een uitzonderlijk soort nabestaanden. Ze hebben de dood van Jezus meegemaakt, zijn begrafenis, ze hebben elkaar in hun verslagenheid opgezocht. En dan is daar die alles-omkerende ervaring: hun ontmoeting met de Levende. Maar het is niet zo dat ze daardoor in een compleet nieuwe spirituele wereld terecht komen. Er wordt niet gezweefd. Er wordt gevist. En als Jezus dan weer verschijnt wordt er gegeten: brood en gebakken vis.

Het geloof in de Levende moet concreet worden vormgegeven in het dagelijks leven.

Dat geldt ook voor de omgang met de dood. In deze viering wordt (ook door de collecte voor het hospice) aandacht gegeven aan de laatste levensfase.

De viering vindt plaats in de Janskerk te Utrecht en begint om 10.45 uur.
Hier kun je het online volgen.