de Uitweek

Deze week is de introductieperiode voor nieuwe studenten in Utrecht weer begonnen: de Uitweek Een week vol kennismaking en ontmoeting voor de jonge mensen die de komende jaren hun weg zullen zoeken en vinden in onze stad. De Utrechtse Introductie Tijd (UIT) is voor ruim 4000 aankomende studenten de start van hun studentenleven. Tijdens de UITweek worden zij wegwijs gemaakt en is er gelegenheid kennis te maken met de stad, vrienden te maken en kennis te maken met de talloze activiteiten die er voor studenten zijn: Sporten, studieverenigingen en uiteraard het Utrechtse uitgaansleven.

Ook voor studenten die daarbij op zoek zijn naar spiritualiteit en verdieping, die zich bezig willen houden met levensvragen zijn er activiteiten genoeg in Utrecht. Ook deze activiteiten worden onder de aandacht gebracht. Met name het Interkerkelijk Platform Studentenpastoraat in Utrecht (IPSU) houdt zich hier mee bezig en is present tijdens de UITweek.Met het IPSU kun je tijdens de Uitweek zinnige gesprekken voor én lasergamen.

het IPSU

het IPSUHet IPSU is, zoals de naam al zegt, een interkerkelijke organisatie die zich bezig houdt met pastoraat voor studenten aan de Utrechtse universiteiten en hogescholen. Je kunt bij het IPSU terecht voor vragen rond geloven, spiritualiteit en zingeving. Het IPSU is niet gebonden aan een kerk of een specifieke overtuiging: Er is ruimt voor verschillen en dat vertaalt zich ook in de activiteiten die vanuit het IPSU door het jaar worden georganiseerd.

Naast studentenpastor Jorn den Hartog zijn aan het IPSU meerdere predikanten verbonden: Marthe de Vries (Remonstrantse Gemeente Utrecht), Carolien de Vries (Doopsgezinde Gemeente) en Hetty Brederoo (Evangelisch-Lutherse Gemeente). Jorn den Hartog werk als studentenpastor namens de PKN en werkt vanuit de Oecumenische Janskerkgemeente)

Lasergamen en zinnige gesprekken

Ook tijdens deze editie van de Uitweek zal het IPSU te vinden zijn. Tijdens de informatiemarkt, die op dit moment plaats vindt in Park Transwijk zal ook het IPSU vertegenwoordigd zijn met een stand. Uiteraard voor informatie over het IPSU maar ook om een kaarsje op te kunnen steken en even op adem te kunnen komen rond een prikkelende levensvraag of een goed gesprek met een van de pastores.

Vanavond kunnen studenten in de Janskerk lasergamen. Het IPSU organiseert dit in samenwerking met Utrechtse studentevereniging de Navigators.

Ook is het IPSU vertegenwoordigt bij de reeks ‘zinnige gesprekken’ die de gehele week door plaats vinden.