De Bloemenmarktconcerten zijn terug!

En komende zaterdag zal er weer een plaats vinden. Om 14 uur in de Janskerk, als de bloemenmarkt in volle gang is!

Zo’n twintig jaar geleden was het een begrip in Utrecht: de Bloemenmarktconcerten in de Janskerk. Ter gelegenheid van de 900ste verjaardag van de stad Utrecht vinden opnieuw Bloemenmarktconcerten plaats: op vier zaterdagen klinkt er van 14-15 uur prachtige muziek in de Janskerk. In het programma resoneert de muzikale geschiedenis van Utrecht. Komende zaterdagmiddag zullen Renate Apperloo op cello en Diederik Blankesteijn op orgel een prachtig concert verzorgen.

Bach en zijn broodheer

De grootste componist aller tijden zou geen link met Utrecht te hebben…? Mis! Bach’s broodheer, Prinz Johann Ernst von Sachsen-Weimar, studeerde rechten in de Domstad. De prins was zelf een goede violist, componeerde vioolconcerten, en kocht tijdens zijn verblijf in de Nederlanden de nieuwste Italiaanse muziek van Nederlandse uitgevers. Thuis in Weimar bewerkte niemand minder dan J.S. Bach de vioolconcerten van zijn broodheer voor orgel en klavecimbel. Vandaag is het Open Monumentendag, en is Utrecht epicentrum van de Nationale Orgeldag. Diederik Blankesteijn speelt een programma rond Bachs orgelversie van het Concerto in G van Prinz Johann Ernst, in afwisseling met Bachs onsterfelijk mooie Cellosuite nr. 2.

Open Monumentendag en de Bloemenmarktconcerten

Komende zaterdag is het eveneens Open Monumentendag. Dus hoe mooi wil je het hebben. Schitterende muziek van een monumentale componist in de Janskerk, die voor het ontstaan van onze stad hier al stond.

De Janskerk zal de gehele dag geopend zijn. Het bloemenmarktconcert zal om 14.00 uur beginnen en duurt ongeveer een uur. Na afloop kunt U genieten van wijntje of een glaasje fris, verzorgd door Herman Steur van Team Janskerk.

Het concert vindt plaats in de Janskerk te Utrecht.

Toegang is gratis maar een vrijwillige bijdrage wordt zeer op prijs gesteld.

Informatie over de komende bloemenmarktconcerten vind je hier