In de zomercyclus van de Janskerkgemeente staan enkele psalmen centraal rond het monastieke ideaal “stabilitas loci”: het verblijven op één plek, aarden, wortelen. Ik (Laurens de Man, organist van de Janskerk) mag een luistertip aandragen bij een aantal psalmen. Met plezier!

Psalm 24
De aarde is van de HEER en al wat zij bevat, de wereld en wie er wonen.
Want Híj heeft haar gegrondvest op de zeeën, en haar vastgezet op de rivieren.
Wie zal de berg van de HEER beklimmen? Wie zal staan in Zijn heilige plaats?
Wie rein is van handen en zuiver van hart, wie zijn ziel niet opheft tot wat vals is, en niet bedrieglijk zweert.
Een psalm over Gods majesteit. Als een berg waar je tegenop ziet; ongenaakbaar?

De stoere, traditionele “Geneefse” psalmmelodie (zo genoemd omdat die collectie melodieën in Genève is samengebracht) verklankt dit, in alle eenvoud, op een prachtige manier. Al helemaal in deze orgelbewerking van de Amsterdamse organist en componist Anthonie van Noordt (1619-1675). In drie korte variaties wordt de melodie steeds anders belicht. In lange noten, op een prachtig bedje van polyfonie. Prachtig omspeeld, bijna onherkenbaar. En tot slot in alle majesteit: één van de specialiteiten van het orgel…

Fun fact: het orgel van de Amsterdamse Nieuwezijds Kapel, waar Van Noordt enige tijd organist was, is vlakbij Utrecht te vinden! Toen de kerk eind 19de-eeuw gesloopt werd, is de unieke, rijkversierde 16de-eeuwse orgelkas herplaatst in de prachtige neogotische Nicolaaskerk in Jutphaas.