Aswoensdagviering om 19 uur!

Op 17 februari 2021, Aswoensdag begint de 40- dagentijd. In het oude normaal kon je dan naar de Janskerk komen om een askruisje te ontvangen: ‘Mens ben je. Stof der aarde. Wees gezegend.’ Nu krijg je alleen wat as. Meng dat met een druppel olie. In de viering (aanvang 19.00 uur) komt een moment waarop je jezelf en/of je eventuele huisgenoot dit teken kan geven. Hoe dat is? Geen idee. We doen dit voor het eerst op deze manier. Wellicht is het fijn om je ervaring te delen via de zoom na afloop of via de mail.
Vanwege de verwachte verlenging van de avondklok (op moment van schrijven) start de online Aswoensdagviering al om 19 uur! Dan kunnen de voorbereidingsgroep, musici en streamteam nog op tijd thuis komen.

Bezinningsprogramma veertigdagentijd 2021

De veertigdagentijd is een scharniermoment voor veel mensen. We ervaren intens dat we onderweg zijn, op zoek naar goed wijd land, naar leven, naar in beweging komen, om op te staan. We lezen op de zondagen uit het boek Exodus, waarin het volk van God 40 jaar lang door de woestijn trekt. Ook wij kennen ongetwijfeld woestijnperiodes in ons leven. Momenten waarin het leven dor en doods lijkt, of waarin zoveel chaos, zorgen en gedoe zijn dat leven overleven wordt. Waar vind je onderweg dan plaatsen om op adem te kunnen komen? Bij wie mag en durf je te schuilen? Waar put je hoop en troost uit? Hoe houd je het uit met jezelf en met elkaar? In de tijd op weg naar Pasen staan we stil bij onze woestijnervaringen. We vermoeden dat er meer en mooier leven mogelijk is, voor zovelen op aarde, voor onszelf. Welk verlangen drijft jou voort?

Om ruimte te maken voor die vragen en ervaringen, zal er van Aswoensdag tot 1e paasdag elke dag op onze website een van de veertig variaties van de componist Steigleder op het Onze Vader te horen zijn. Deze variaties zijn uitgevoerd door Laurens de Man op diverse orgels door heel Nederland. Daarnaast zal er elke dag een beeld, gedicht, gebed of creatieve opdracht zijn rond een zelfgemaakte ikoon om ons te vergezellen de dag door. Deze zijn geschreven, gemaakt of verzameld door diverse leden van onze Janskerkgemeenschap.

Daarnaast is iedereen is uitgenodigd om in de komende tijd een stukje met een ander gemeentelid op te trekken. Letterlijk door samen een wandeling te maken, of figuurlijk met elkaar op te lopen op je weg door het leven. Meld je aan via reisgenoot@janskerkgemeente.nl en je wordt verbonden aan een ander. Om elkaar te ontmoeten, te delen wat je bezig houdt, samen van stilte te genieten… Wees welkom en ervaar de verrassing van een ander.

Tot slot is er elke week een ochtend en avond de gelegenheid om samen uit te wisselen en te bezinnen rond een onderdeel uit de kalender, zie de lijst met data en onderwerpen hieronder.
Hieraan kun je deelnemen door op deze link te klikken.
Voor vragen kun je mailen naar elise.woertman@janskerkgemeente.nl

Zo zoeken we naar sporen van licht, naar moed en vertrouwen, gaan we op weg met een vermoeden in ons hart, op weg naar het Licht van Pasen.

Wanneer Wat Wie
Dinsdag 16 februari van 10-11 uur Waar verlang je naar deze veertigdagentijd?

Hoe geef je dat vorm?

Elise
Wo 17 februari
Na de viering van aswoensdag

Hoe geef je dat vorm?

Ervaringen uitwisselen rond de 40dagentijdvlogs van Kees en Hans Viezee Elise
Ma 29 maart
Waar verlang je naar deze veertigdagentijd?

Hoe geef je dat vorm? afronding

Elise
Wo 31 maart om 20 uur
Waar verlang je naar deze veertigdagentijd?

Hoe geef je dat vorm? Afronding

Kees