Afgelopen zaterdag kwamen de Commissie Beeld & Geluid en de Liturgiecommissie samen in de Janskerk om te kijken hoe we de vieringen nog mooier in beeld en geluid kunnen vatten. Voor allen die ’s zondags thuis moeten blijven, of nu liever willen blijven, voor wie er helaas geen plek meer was in de kerk – en alle anderen die met belangstelling onze diensten via kerkdienstgemist.nl volgen.

Kees en Elise hebben een programma voorbereid waarmee ze ons leidden door de technische aspecten van de opnames, lieten zien hoe hetgeen dat gebeurt op het koor in beeld komt, en lieten ervaren hoe je echt contact kunt maken met de mensen thuis. We moeten ons immers realiseren dat er op dit moment (en vermoedelijk op langere termijn) meer mensen thuis meevieren dan er in de kerk kunnen zijn.
Het was een heel leuke en nuttige bijeenkomst, waarbij iedereen ervan doordrongen werd hoe de samenwerking tussen de actoren op het koor en de camera- en geluidsinstellingen pas een mooie viering maakt voor de mensen thuis. Wij hopen dat de mensen thuis er iets van zullen merken.

De liturgiecommissieleden waren onder de indruk om te zien en horen wat er allemaal komt “kijken” als je de vieringen mooi in beeld wilt brengen. Het is hier zeker ook nog een vermelding waard dat het opbouwen van de apparatuur al om 9:30 begint en dat er na de dienst ook nog moet worden opgeruimd. Geef het Liturgie- en B&G-team van dienst eens een schouderklopje!

Als je zelf denkt dat dit werk iets voor je zal zijn, schiet ons eens aan na de dienst of stuur een mailtje naar beeldengeluid@janskerkgemeente.nl Ook andere opmerkingen of vragen horen we het graag.

Voor de liefhebbers hier nog meer detail-informatie:

Het beeld We werken nu met een tijdelijke opstelling, daardoor kan er nog niet alles wat we graag zouden willen. Er is nog maar één camera, waardoor geen alternatief beeld kan worden getoond als de camera van de ene instelling naar de andere beweegt. De instellingen zijn bijna allemaal van tevoren geprogrammeerd in 9 zogenaamde pre-sets: stand 0 op de afstandsbediening van de camera is bijvoorbeeld het hele koor, stand 1 een close-up van diegenen de spreekt bij de lezenaar, stand 5 de piano etc. De camera maakt zelf het loopje naar de volgende positie. Als je van een positie aan de linkerkant naar een positie aan de rechterkant wilt, zou je als toeschouwer thuis duizelig worden. Daarom moet de cameraman/-vrouw dan eerst helemaal uit- en daarna op de nieuwe plek weer inzoomen. Daarnaast kan hij/zij het beeld handmatig bijstellen, bv om iets of iemand die/dat net een stukje in beeld is aan de zijkant, helemaal uit of in beeld te halen, om zo het beeld rustiger te maken.

Het was heel leerrijk om het verschil direct op het scherm te kunnen zien. Het maken van een mooi beeld vergt dus best wat inspanning: Het helpt als de mensen op het koor van tevoren nadenken waar ze wanneer zullen gaan staan (om wel/niet in beeld te zijn), daarnaast vraagt het continue alertheid achter de camera om in te spelen op wat er gebeurt.

Het geluid Voor het geluid werken we op dit moment nog met de microfoons en de geluidsinstallatie van de Janskerk, en een mengtafel van Kees. Eigenlijk hebben we in de kerk een andere versterking nodig dan voor het streamen (met name voor piano/zang). Dat kunnen we echter nu nog niet apart regelen. Soms hoor je daardoor thuis een galm die wordt veroorzaakt doordat een microfoon het geluid, dat in de kerk wordt versterkt, oppikt.