Gemeentedag Casella 2019

Honderd bloemen mogen bloeien was het thema van de Gemeentedag van de EUG Janskerk dit jaar. Niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk een mooie wens, aangezien het gras in het weiland voor Casella met de hitte van de afgelopen weken al behoorlijk geel kleurde.

Met ongeveer zestig gemeenteleden, van baby’s, peuters en kleuters tot aan tachtigers, kwamen we op 29 juni 2019 bijeen in Casella, de Hilversumse afdeling van de Zusters Augustinessen van Sint Monica. In dit klooster bieden zij normaal gesproken jongeren een plek om tot rust te komen, maar voor een keertje mocht de gehele EUG Janskerkgemeente er een dag vieren, bijpraten en overdenken. Bijzonder voor veel gemeenteleden, omdat zij de plek alleen van horen zeggen kenden en er nu eens zelf een kijkje mochten nemen.

In de schaduw van de bomen en met uitzicht op het weiland met schapen begonnen we de dag met een viering. Vervolgens was het tijd om de omgeving en elkaar te verkennen: in kleine groepjes wandelden we rondom het weiland, gewapend met een opdrachtenvel. Maak een natuurmandala, een groepsfoto en interpreteer teksten van Augustinus…daarmee voltooi je de belangrijkste opdracht wel: leer elkaar kennen!

Daarna was het tijd voor een heerlijke lunch met soep en ging het middagprogramma van start: sommigen maakten kennis met een van de zusters en konden haar het hemd van het lijf vragen. Anderen kozen ervoor het gebedsbos of het labyrint te bewandelen, de stilte op te zoeken of juist met elkaar bij te praten. Ook aan kinderoppas was geen nood: veel gemeenteleden vonden het heerlijk om zich om de kinderen te bekommeren.

Zelf volgde ik de workshop over de Regel van Augustinus. Workshopleider Johanneke Bosman legde kort en kernachtig uit wat die regel nu precies inhield en zette ons vervolgens aan de slag met de belangrijkste drie pijlers: werk, gebed en gehoorzaamheid. Interessant om te horen hoe men die woorden interpreteerden en wat ervoor nodig was. De finale bestond uit het schrijven van onze eigen Regel. Een uitdaging om dat binnen twintig minuten te doen ( dat had Augustinus vast niet voor elkaar gekregen), maar wel mooi om terug te horen wat ieder voor zichzelf belangrijk vond.

De dag werd afgesloten met een drankje in de schaduw en het uitzicht op de schapen. Met nieuwe kennis, nieuwe contacten en een bijzondere ervaring rijker vertrok ik weer richting Utrecht. Zo’n dag geeft weer nieuwe voeding en inspiratie voor die honderd bloemen waar we het over hadden. Dat die mogen blijven bloeien in Casella en in de Janskerkgemeente!

Carolien Verduijn