Advents- en Kerstroute door de binnenstad.

De Tienergroep maakt twee jaar geleden een tocht langs de ‘onderkant’ van de stad: door het donker op zoek naar lichtplekjes aan de hand van de Sint-Maartensroute en locaties van Trajectum Lumen: ‘lopen naar het licht’. Als EUG-kerstuitje is de route voor iedereen beschikbaar. Het is een wandeling die vooral tot haar recht komt in de schemering of avond. De route start en eindigt bij de Janskerk.

Waarom Sint-Maarten met Advent en Kerst? De Sint-Maartensviering is net als Kerst een lichtfeest. De viering heeft wortels in de lichtfeesten van de Romeinen en Germanen. Het Sint Maartensfeest op 11 november valt eigenlijk op zijn sterfdag, maar aangezien heiligen dan over gaan naar de hemelse heerlijkheid, is het niet zo vreemd om dan feest te vieren. 11 november is ook zes weken voor het Kerstfeest en die weken vormden vroeger een voorbereidingstijd met vasten en inkeer.

De kerk heeft dat later teruggebracht tot vier weken, maar nog altijd is 11 november, net als carnaval, een feest, van eten en drinken. Er werden op die dag ook grote vuren gestookt en in de Domtoren hing in de zestiende eeuw een speciaal voor die avond gemaakte lantaarn met dertig kaarsen. De lampions van de kinderen herinneren nog steeds aan dit aloude lichtfeest. De route laat lichtpuntjes van Sint Maarten in de donkere wereld zien.

Lees het artikel in Wijs