Expositie

Jonge kunst in een eeuwenoud monument.

Een spannende combinatie van hedendaagse kunst in een romaans/gothisch gebouw: dat is de expositie ‘Ruimte waar het licht kan komen’ in de Janskerk Utrecht. Voor deze expositie maken 8 veelbelovende alumni van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) nieuw werk. De jonge kunstenaars laten zich inspireren door de ruimte van de kerk waar het licht door de hoge ramen naar binnen stroomt met een steeds wisselende intensiteit, afhankelijk van het weer, de tijd van het jaar en het uur van de dag.

Ter gelegenheid van haar 50-jarig bestaan heeft de Oecumenische Janskerkgemeente (De Jans) de kunstenaars opdracht gegeven nieuw werk te maken en hen daarvoor een budget beschikbaar gesteld. De mogelijkheid om monumentaal werk te realiseren betekent een stap in hun ontwikkeling. De financiële middelen hiervoor zijn verkregen via crowd-funding en via fondsen.

Het thema van de tentoonstelling is een regel uit een van de liederen die in 2008 door Henny Vrienten op verzoek van De Jans op muziek zijn gezet. Ruimte staat niet alleen voor de fysieke ruimte van het gebouw maar zegt ook iets over de geloofsgemeenschap, die open wil staan voor mensen met of zonder christelijke wortels, voor vele richtingen in geloof, gedachten, gender en geschiedenis.

De tentoonstelling in de Janskerk wordt  zaterdag 2 juli om 15 uur geopend door Jaap Röell, galeriehouder in Utrecht. Daarnaast vertelt Kees van de Zwaard iets over de relatie geloof en kunst en zal Harald Schole (curator) iets vertellen over het getoonde werk. Laurens de Man (orgel/piano) zorgt voor de muzikale omlijsting.

De tentoonstelling is geopend alle dagen van de week van 2 t/m 31 juli. Zondag 12.30 – 17 uur; maandag – zaterdag 10 – 17 uur. Toegang gratis; vrijwillige bijdrage is welkom.

Zondag 3 juli : Viering in het teken van de expositie
De viering van 3 juli staat in het teken van de getoonde kunst. De viering begint om 10.45 uur en is, evenals de expositie in de Janskerk
Vanaf 12.30 uur is er een ontmoeting met de kunstenaars. Toegang gratis.