Greenpeace heeft de kerken gevraagd om op zaterdag 1 december 2018 van 2 voor 12 tot 12 uur ’s middags de noodklok te luiden voor het klimaat. Veel kerken in Utrecht zijn benaderd; vooral die iets met Groene kerken hebben. Misschien wist je het: de EUG is ook een “groene kerk”.

Klimaatverandering is niet meer te ontkennen

1 december is de vooravond van de internationale klimaatconferentie in Polen. De Noordpool smelt, de zeespiegel stijgt en de oogsten mislukken. Klimaatverandering is niet meer te ontkennen. Al kan gevaarlijke opwarming van de aarde nog steeds voorkomen worden, het is de hoogste tijd om in actie te komen. Zowel burgers als politici staan steeds vaker op voor een schone en veilige planeet. Wel hebben we met z’n
allen nog een lange weg te gaan om klimaatverandering te stoppen. En dat terwijl de klok door blijft tikken.

Ook in Nederland is het twee voor twaalf: tijd om in actie te komen

Maandag 8 oktober is het nieuwe rapport verschenen van IPCC, het klimaatpanel van de Verenigde Naties. Dit rapport maakt de balans op van de wereldwijde inspanningen met betrekking tot het Klimaatakkoord van Parijs. Het geeft een aantal scenario’s om onder de 1.5 graad Celsius opwarming van de aarde te blijven. Daarvoor moeten regeringen hun klimaatbeleid aanpassen en versnellen. Ook in Nederland is het twee voor twaalf. Het is echt tijd om in actie te komen. Daarom willen wij de noodklok luiden voor het klimaat. En de urgentie onderstrepen om gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen door ook de Janskerkklok op ‘2 voor 12’ te zetten en de bellen te laten luiden. Tegelijkertijd geven we de boodschap mee: ‘het is nog niet te laat.’ We kunnen opwarming van de aarde tegengaan en zeker niet richting 2 graden laten gaan. Maar dan moeten we wel nu actie ondernemen.

Zo trekken we de aandacht van zowel onze politiek leiders als burgers om vaart te maken met de transitie naar een duurzame wereld.

Verschillende kerken in Utrecht hebben zich aangesloten. Ook is samenwerking gezocht met Nederlandse gemeenten, zodat we gezamenlijk door heel het land de nationale noodklok voor het klimaat kunnen luiden.