In de zomercyclus van de Janskerkgemeente staan enkele psalmen centraal rond het monastieke ideaal “stabilitas loci”: het verblijven op één plek, aarden, wortelen. Ik (Laurens de Man, organist van de Janskerk) mag een luistertip aandragen bij een aantal psalmen. Met plezier!

Psalm 133

Ziet, hoe goed en hoe liefelijk is het, dat broeders ook samenwonen!

—-

Leonard Bernstein (1918-1990) was een veelzijdig muzikaal genie. Iemand die net zo makkelijk een Mahlersymfonie dirigeerde als een hitmusical (West Side Story) schreef. Een “musical department store”, volgens componist Igor Strawinsky; “the greatest pianist among the conductors, the greatest conductor among composers, and the greatest composer among pianists; a universal genius”, aldus pianist Arthur Rubinstein.

In 1965 ging in de kathedraal van Chichester zijn toonzetting van een aantal Hebreeuwse psalmteksten in première. De muzikale taal is geweldig rijk: jazzy ritmes, kleurrijke harmonieën, en een geweldig klankkleurenpalet vol harpklanken (een verwijzing naar het attribuut van psalmdichter David), tamboerijnen en ander effectief slagwerk.

Na een kwartier intense muziek komt de slottekst, uit psalm 133, extra hard aan: een utopie, een visioen van vrede. De oorverdovende kracht van een zachtjes zingend koor. In deze uitvoering op 16 min 24 seconden.

Lees meer op Wikipedia met volledige tekst met vertaling.